Milioane de angajati pe tot globul au facut o schimbare brusca prin  munca la domiciliu pe fondul pandemiei Covid-19. Multi angajatori sunt preocupati in aceasta perioada sa mentina productivitatea angajatilor. Dar ceea ce ar trebui sa ii preocupe cu adevarat in aceasta situatie fara precedent este risc pe termen mai lung si anume sindromul de burnout al angajatilor.

Mulți angajati care lucreaza de la distanta pentru prima data sunt susceptibili sa se lupte pentru a pastra granitele sanatoase intre viata lor profesionala si personala. Pentru a-si semnala loialitatea, devotamentul si productivitatea, ei pot simti ca trebuie sa munceasca tot timpul. Simtul timpului liber se va diminua. Dupa-amiezile se vor cumula cu serile; zilele saptamanii se vor cumula cu weekendurile.

Multe cercetari sugereaza ca trasarea unor linii intre viata noastra profesionala si personala este cruciala, in special pentru sanatatea noastra mintala. Dar este dificil, chiar si in cele mai bune circumstante.

Cercetarile au aratat ca adesea in mod neintentionat activitatea supervizorilor, colegiilor  si angajatiilor este ingreunata prin trimiterea de e-mailuri in afara programului de lucru. In cinci studii care au implicat peste 2.000 de angajati s-a constatat ca expeditorii de e-mailuri dupa orele de program subestimeaza modul in care receptorii constransi raspund imediat, chiar si atunci cand aceste e-mailuri nu sunt urgente.

Situatia de fata prin care trecem ar putea amplifica aceste presiuni. Chiar si pentru angajatii care isi doreau in mod obisnuit  sa isi  separe viata personala de cea profesionala, este posibil ca circumstantele actuale sa nu le permita acest lucru. Inclusiv companiile care incurajeaza angajatii sa lucreze de acasa, vor avea probleme sa sprijine angajatii care se confrunta cu numeroase provocari de a lucra de acasa in prezenta familiilor lor.

Deci, cum pot angajatii sa-si separe viata profesionala de cea personala, avand in vedere situatia extraordinara in care sunt multi dintre noi astazi? Cum ne putem „lasa munca la usa” daca nu mai iesim din casa? Ce pot face angajatorii, managerii si colaboratorii pentru a se ajuta unii pe altii sa faca fata acestei situatii?

Pe baza cercetarilor si a literaturii academice mai largi, iata cateva recomandari:

Mentineti granitele fizice si sociale

Incercati sa mentineti aceste limite atunci cand lucrați de la domiciliu. Pe termen scurt, poate fi o schimbare binevenita sa nu mai fi mai nevoit sa prinzi metroul dimineta devreme pentru a ajunge la birou,  sau sa iti petreci toata ziua in pijamale – insa ambele lucruri sunt activitati de trecere a granitelor care iti pot face bine deci nu le abandonati intru totul. Pune-ti hainele de birou in fiecare dimineata – vineri casual bineinteles, dar pregateste-te totusi. Ia in considerare sa va inlocuiti drumul de dimineata cu o plimbare in apropiere sau chiar in jurul apartamentului dvs., inainte de a va aseza la birou.

Mentineti limitele temporale cat mai mult posibil

Mentinerea limitelor temporale este esentiala pentru bunastare si implicare in munca. Acest lucru este valabil in special atunci cand atat de multi angajati – si / sau colegii lor – se confrunta acum cu provocarea integrarii responsabilitatilor pentru ingrijirea copiilor sau ingrijirea varstnicilor in timpul programului de lucru obisnuit. Este provocator chiar si pentru angajatii fara copii sau alte responsabilitati familiale, datorita dispozitivelor mobile care ne tin in permanenta conectati la viata profesionala.

Mentinerea unui program de la 9 la 5 se poate dovedi nerealista. Angajații trebuie sa gaseasca o solutie pentru timpul de munca care sa functioneze cel mai bine pentru ei. De asemenea, acestia trebuie sa fie constienti de faptul  ca altii ar putea lucra in ore diferite fata de ei.

Crearea limitelor temporale clare depinde adesea de abilitatea de a-ti coordona timpul cu altii. Acest lucru solicita liderii sa-si ajute angajatii in structurarea, coordonarea si gestionarea ritmului muncii. Aceasta ar putea insemna organizarea regulata a intalnirilor virtuale de check-in cu angajatii sau oferirea acestora de instrumente sau spații de lucru virtuale si de ce nu a bea o cafea viruala impreuna.

In aceasta perioada, este esential sa pastrezi un sentiment de normalitate.

Concentrati-va asupra celei mai importante activitati

In acesta perioada angajatii  ar trebui sa-si dedice energia in probleme prioritare.

Angajatii se simt adesea obligati sa isi demonstrze  productivitatea ocupandu-se de lucruri mai putin importante prin raspunsul imediat oferit superiorului. Angajatii, in special cei care se confrunta cu sarcini crescute prin pozitia lor sunt acum obligati  sa jongleaze atat cu sarcinile de familie cat si cu cele profesionale trebui sa invete sa acorde atentie taskurilor importante.

Muncind  tot timpul, chiar si la cele mai importante sarcini nu este un raspuns. Conform unor estimari, un angajat  este productiv in medie doar trei ore pe zi, iar aceste ore ar trebui sa fie fara intreruperi sau multitasking. Chiar si inainte de pandemia Covid-19, angajatilor le-a fost dificil sa-si dedice trei ore continue pentru a se concentra pe sarcinile lor de baza. Odata cu eliminarea granitelor intre  munca si familie, timpul angajaților nu a fost niciodata mai fragmentat decat acum.

Angajatii care se simt „on” tot timpul au un risc mai mare de burnout atunci cand lucreaza de acasa decat daca ar merge la birou, ca de obicei. Pe termen lung, afundarea in munca si  raspunderea la e-mail ori de cate ori avem cateva minute pentru a face acest lucru – in timpul  orei de somn, in weekend sau oprirea din vizionarea unui  film seara – nu este doar contraproductiva, ci daunatoare pentru starea de bine a fiecaruia. Cu totii trebuie sa gasim noi modalitati noi – si sa ii ajutam pe ceilalti sa faca acelasi lucru – pentru a diferentia timpul de lucru de timpul personal.

Angajatii vor avea nevoie de flexibilitate pentru a experimenta modul de lucru de acasa si de a isi face lucrurile sa funcționeze pentru ei in aceste perioade imprevizibile.

Sursa:HRB

Leave a Reply